وزیر آموزش و پرورش در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی؛

تمرکز ویژه بر تربیت معلم و اجرای سند تحول بنیادین / امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاري پانا؛ ‌رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: معلم بودن، انقلابی‌بودن و دغدغه اسلام و انقلاب را داشتن، ۳ مولفه اصلی این کنگره است.

وی با تاکید بر درک مقام و ماموریت معلم و حفظ شان و منزلت معلمان خاطرنشان کرد: حفظ شان و منزلت معلم، موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه به مرور این شان‌ کاهش پیدا کرده است.

صحرایی افزود: حقوق معلم همواره کمتر از سایر اقشار بوده اما معلمان هیچ‌گاه اجازه نمی‌دادند دیگران از این نقیصه استفاده کرده و شان آن‌ها را کاهش دهند.

‌وی با اشاره به انقلابی و اسلامی بودن به‌عنوان مولفه‌هایی مهم اظهار کرد: در باب انقلاب لازم داریم روزبه‌روز مطالعه کرده و اطلاعات خور را به‌روز کنیم که چگونه انقلاب اسلامی رخ داد و به همان اصولی که انقلاب بر پایه آن‌ها اتفاق افتاد، برگردیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: در چهل‌واره دوم انقلاب نباید از ابزار دیگری غیر از آن، که سبب وقوع انقلاب شد، استفاده کنیم. یکی از مولفه‌ها اتحاد بر موضوع مشترک یعنی دین اسلام به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به‌عنوان مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که در حوزه اداری، زمین سوخته تحویل گرفت، گفت: دانشگاه فرهنگیان در دولت قبل از مسیر خود خارج شد به گونه‌ای که شخص ولی فقیه برای اصلاح آن وارد شدند. موضوع تربیت معلم در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود که الان داریم اصلاح می‌کنیم اما این اصلاح، یک‌روزه محقق نمی‌شود چون یک‌روزه از مسیرش خارج نشده است.

صحرایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به مسیر اصلی خود برگردد و این یکی از مهمترین ماموریت‌های ما در دوره خدمت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و قرار گرفتن سند تحول بنیادین در مسیر اجرا تمرکز ویژه داریم.

وی با بیان اینکه اولین اقدام در دانشگاه فرهنگیان این بود که موضوع تربیت معلم کشور را اصلاح کنیم که این اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته هم‌ می‌شود.

صحرایی‌ با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال بیش از ۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کرد، افزود: اثر این کارها فوری نیست و باید صبر کنیم تا آثار آن مشخص شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اصلاح گزینش، موضوع بعدی در دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که از جمله آن‌ها برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، آیین‌نامه اختصاصی جذب دانش‌آموزان نخبه در رشته‌های مختلف، تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان‌، اعطای راتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاه‌ها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاه‌های دیگر در آیین‌نامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آیین‌نامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به تعداد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان و افزایش درس کارورزی از ۲ به ۸ واحد است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به این مسیر آمده و آموزش معلمان به صورت گسترده آغاز شده و آموزش مدیران نیز از مهر‌ در برنامه‌ها وجود دارد، گفت: عجله و عُجب ۲ خطر بزرگ در ایجاد تحول است که در قبال آن علم و حلم آمده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه درسی را نقطه عزیمت سند تحول بنیادین دانسته‌ام، اظهار کرد: باید توجه داشت که نقطه عزیمت تحول، معلم است. معلم اگر خوب باشد کارها به خوبی پیش می‌رود و نقطه عزیمت اگر معلم شود، تحولات نیز شروع می‌شود.

صحرایی با اشاره به تغییرات ایجاد‌شده در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: امسال ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور بود که سال بعد به ۵۰ درصد و دو سال بعد به ۶۰ درصد می‌رسد و این یعنی فرد از مدرسه به دانشگاه می‌رود نه از موسسه آموزشی.

وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان نیز گفت: رتبه‌بندی ۱۰ سال در دولت قبل اجرا نشد‌ اما دولت سیزدهم آن را اجرا کرد و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است.

وزیر آموزش و پرورش در پايان تاكيد کرد: اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان بررسی شده و عموما وارد نیست. اما با این وجود، کاهش رتبه نمی‌دهیم و از هفته آینده افزایش رتبه‌ها را اِعمال می‌کنیم.